About Me

Gerik, Perak Darul Ridzuan
Alamat : Sk. Tan Sri Ghazali Jawi, Kampung Air Panas, 33320 Gerik, Perak ~~~~~~~~~~~~~~~ Universiti : Universiti Pendidikan Sultan Idris ~~~~~~~~~~~~~~~ No Matrik : D20102046210 ~~~~~~~~~~~~~~~ Program : AT34-Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sekolah Rendah) dengan Kepujian ~~~~~~~~~~~~~~~ Subjek : KRT3013 (Teknologi Maklumat Sekolah Rendah) ~~~~~~~~~~~~~~~ Pensyarah : Pn Nur Saadah Binti Fathil ~~~~~~~~~~~~~~~ Kumpulan : EL-A39 ~~~~~~~~~~~~~~~ Mata Pelajaran : Bahasa Melayu (Tahun Dua) ~~~~~~~~~~~~~~~ Topik : Haiwan

AquaRiuM

Tuesday, 22 November 2011

12) Rancangan Harian

Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran
Catatan

Bercerita mengenai binatang :
  • apakah bunyi yang kamu dengar?
  • apakah ciri ciri haiwan tersebut?
Set induksi ( 5 min)
  1. murid didengarkan bunyi bunyi binatang
  2. murid bercerita dan melakonkan bunyi binatang yang didengari dan ciri fizikalnya
  3. guru menjelaskan tujuan aktiviti dalam langkah seterusnya dan tajuk pelajaran

KB : menghubungkait, mencirikan

BCB : mendengar aktif

BBB : audio bunyi binatang
Membaca teks dan teka teki yang disediakan
Langkah 1 (15 min)
  1. guru meminta murid mengelik pautan yang telah disediakan
  2. murid diminta membaca kuat teks dan teka teki
  3. guru merumuskan pencapaian setiap murid

KB : mencirikan

BCB : mendengar aktif, memproses maklumat

KP : verbal linguistik, spatial, interpersonal, emosi

Nilai : keberanian, kerjasama, kasih sayang

BBB : Komputer dan internet


Murid mengenali nama, bunyi dan ciri ciri binatang berdasarkan petikan, gambar dan audio

Langkah 2 ( 20 min)
  1. murid diarah membentuk kumpulan
  2. guru meminta murid mengelik pautan yang disediakan
  3. murid diminta meneliti petikan mengikut kumpulan masing masing
  4. murid diminta mendapatkan lima ciri ciri binatang, makanan dan habitat berdasarkan petikan
  5. murid diminta membentangkan hasil perbincangan mereka
  6. guru dan murid merumuskan ciri haiwan tersebut


KB : meramal, membuat inferens

BCB : mendengar aktif, melaporkan maklumat

KP : verbal-linguistik, kinestetik, visual, spatial, naturalistik, interpersonal, emosi

Nilai : kebebasan, kerjasama, kesyukuran, kasih sayang

BBB : komputer dan sambungn internet


Murid mengakses maklumat tambahan mengenai binatang :
  • ciri ciri binatang
  • nama dan bunyi binatang
  • cara hidup binatang
  • makanan binatang
Langkah 3 (15 min)
  1. murid diminta memilih satu daripada empat jenis gambar yang ditunjukan
  2. guru meminta murid mengakses maklumat tambahan mengenai binatang yang telah dipilih
  3. dengan menggunakan enjin carian yahoo dan google
  4. murid diminta membina dan mengenalpasti ayat tunggal yang terdapat di dalam maklumat tersebut
  5. guru mengajar murid menggunakan microsoft power point dan meminta murid membentangkan hasil perbincangan mereka di hadapan kelas menggunakan power point
  6. guru merumus pencapaian setiap kumpulan
KB : menjana idea, menerangkan sebab

BCB : mengumpul dan memproses maklumat

KP : interpersonal, intrapersonal, verbal-linguistik

Nilai : kasih sayang, menghormati, bersyukur

BBB : komputerr dan sambungan internet
Penutup Kognitif
  • membuat rumusan isi pelajaran 
  • Penutup sosial memberi pujian dan motivasi
Penutup ( 5 min)
  1.  Guru menyoal murid tentang perkara yang dipelajari 
  2.  Guru memberi dorongan kepada murid supaya benetrusaha membaiki pembacaan dan selalu mencari maklumat tambahan di internet

No comments:

Post a Comment